Sens filmowySłowo varia pochodzi z języka łacińskiego, posiada wiele znaczeń. Na nasze potrzeby będzie oznaczało różnorodne przemyślenia oraz zbiór refleksji po obejrzanym filmie.

Najpierw krótki kontekst historyczny. Akcja filmu to rok 1983, a zatem oficjalnie trwa stan wojenny w Polsce. Jest maj, uczniowie w całym kraju zdają egzaminy maturalne. Jeden z nich,  absolwent warszawskiego liceum Grzegorz Przemyk, jest po pisemnych egzaminach z języka polskiego i historii. Idzie na Plac Zamkowy, by przed egzaminami ustnymi  spotkać się z kolegami.

I w tym momencie zaczyna się nasz trwający prawie trzy godziny film. Jest to trudna dla współczesnego widza opowieść o tragicznej śmierci młodego chłopaka i jej następstwach. Opowieść o jego matce-poetce oraz działaczce „Solidarności” Barbarze Sadowskiej. Jednak pierwszoplanową postacią jest Cezary F. przyjaciel chłopaka, świadek jego katowania na komisariacie milicji. Nasz bohater ma być częścią ogromnej manipulacji i przeinaczania prawdy przez komunistyczne władze. W tym momencie,  by spróbować pokazać czym był komunizm, któremu próbuje przeciwstawić się Cezary F. posłużę się cytatem z książki „ Struktura kłamstwa” Piotra Wierzbickiego: „Kłamstwa nie chodzą w pojedynkę. Kłamstwa chodzą parami. Stadami uporządkowanymi. Kłamstwa układają się w system”.

I o tym tak naprawdę według mnie jest ten film.

Przed nami na lekcjach języka polskiego i historii  wspólna varia. W tym miejscu, chcę napisać, że podobała się nam,  nauczycielom postawa naszych uczniów z klas trzecich i czwartych z którymi wspólnie oglądaliśmy film – to skupienie, uwaga i ..cisza.

autor: Monika Stempień

Plansza „Bierzemy udział w akcji Żonkile”

W ramach edukacji patriotycznej i realizowania licznych projektów varsavianistycznych wyruszyliśmy  na spacer, którego tematem było uczestnictwo w akcji "Żonkil", zorganizowanej przez Muzeum Polin. Włączyliśmy  się do akcji Żonkile, upamiętniającej powstanie w getcie warszawskim poprzez realizację scenariuszy lekcyjnych, uczestnictwo w webinarium oraz wykorzystaniu specjalnej oferty zawierającej pakiet nowych, atrakcyjnych materiałów edukacyjnych – karty pracy oraz scenariusze zajęć. Braliśmy udział w wyjątkowych premierach filmowych i literackich na kanale YouTube oraz na Facebooku Centrum Edukacyjnego Muzeum POLIN. Dodatkowo, spotkaliśmy się przed warszawskim muralem upamiętniającym to wydarzenie.

W Królewskich Łazienkach

Zapraszamy was do zapoznania się z reportażem edukacyjnym jednej z uczennic, uczestniczących w projekcie kulturowym, którego celem są spacery varsavianistyczne. Trasa spacerów po ogrodach wiedzie od Pałacu na Wyspie poprzez pomnik Herkulesa, Starą Oranżerię z Teatrem Królewskim, Świątynię Egipską, Amfiteatr aż po Pałac Myślewski. Takie literacko-teatralne spacery w przestrzeniach królewskich to nie tylko miejsce na wypoczynek i dobrą zabawę, ale także poznawanie historii Warszawy. Łazienki były jedną z pierwszych królewskich rezydencji, które powstawały na terenie Ujazdowa przez paręset lat. Niewielu osób wie, że na ich terenie znajdziemy m.in. jeden z ostatnich w Europie teatrów dworskich, pozostałości egzotycznego sadu, a nawet portret boga Apolla... z twarzą króla Poniatowskiego! Zobaczcie sami, co jeszcze kryją tajemnicze przestrzenie Łazienek! Zdjęcia wykonały uczestniczki projektu, pod kierunkiem studentów UW. Artykuł jest autorstwa Miki Kijewicz z 2 dp.

Happening w Łazienkach

W ramach edukacji kulturalnej Wars i Sawa (oraz projektu Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych) w trakcie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych odbywają się różnorodne eventy kulturowe, w tym projekty o charakterze happeningowym, będące odwołaniem do specyfiki epok literacko-historycznych. Zapraszamy do zapoznania się z filmem projektowym autorstwa naszego ucznia - Adama Glegolskiego z II ap (aby obejrzeć kliknij w link).
 Uczniowie klas drugich realizowali projekt "Kulturowy zegar Warszawy", którego uroczyste zakończenie i posumowanie odbyło się w październiku w Łazienkach Królewskich. Opiekunkami projektu były p.Ewa Bielak i p.Aleksandra Wojciechowska.