logo konkursuDnia 11 marca 2022r. w sali gimnastycznej Zespołu Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego został przeprowadzony szkolny konkurs wiedzy historycznej:

PRO MEMORIA – KU PAMIĘCI organizowany w 80-tą rocznicę powstania Armii Krajowej.

Arkusz konkursowy składał się z 20 ponumerowanych zadań. Część pierwsza zawierała zadania zamknięte i była testem jednokrotnego wyboru, natomiast część druga zestawu służyła kształtowaniu umiejętności i polegała na przeprowadzaniu procesów myślowych oraz pracy ze źródłami historycznymi.

W konkursie wzięło udział 48 uczniów spośród ponad 60 osób, które zgłosiły chęć uczestnictwa.

Zebranych na Sali uroczyście powitała Pani Dyrektor Marzena Cieślak. Obecna była także Pani Wicedyrektor Marzena Niedośpiał oraz nauczyciele historii.

Tradycją naszej szkoły stała się dbałość o wszechstronny rozwój podopiecznych. Ten kierunek działań Dyrekcji oraz nauczycieli został podtrzymany poprzez zorganizowanie konkursu historycznego kształtującego postawy obywatelskie i patriotyczne. Tematyka tegorocznego konkursu dotyczyła walki o wolność Polski po II wojnie światowej. Podczas otwarcia konkursu zaakcentowano szczególne okoliczności, w jakich jest on przeprowadzany, w związku z trwającą wojną o wolność po barbarzyńskiej napaści Rosji na Ukrainę.

         Dyrekcja oraz organizatorzy składają wyrazy podziękowania uczniom za kultywowanie chlubnej tradycji naszej szkoły.

 Organizatorzy – nauczyciele historii

Dekoracja szkolnaW środę 10 listopada Zespół Szkół Gastronomicznych im. prof. Eugeniusza Pijanowskiego po raz kolejny uczestniczył w ogólnopolskiej akcji „Szkoła do hymnu”, organizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Punktualnie o symbolicznej godzinie 11:11 cała społeczność szkolna wspólnie odśpiewała „Mazurka Dąbrowskiego”. Z uwagi na trwający stan epidemii, hymn odśpiewano w  klasach, przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Dodatkowo został on też odtworzony przez szkolny radiowęzeł.

Na szkolnym korytarzu przygotowano gazetkę, która przedstawiała historię powstania hymnu, informacje o jego autorze oraz pierwotną i współczesną jego wersję.

Pieśń ta, napisana przez Józefa Wybickiego w 1797 roku, przez wiele lat  towarzyszyła naszym rodakom w kraju i na emigracji. Przywoływała sylwetki bohaterów narodowych, krzepiła serca, wzywała do walki o wolność. Stała się jedną z najważniejszych pieśni narodowych, choć jej wykonywanie w czasie zaborów było zakazane. Po odzyskaniu niepodległości, w 1927 roku „Mazurek Dąbrowskiego” został oficjalnie ogłoszony hymnem państwowym.

Hymn narodowy zawsze towarzyszy ważnym wydarzeniom i świętom. Wspólne śpiewanie tej pieśni jednoczy Polaków,  jest okazją do wyrażenia uczuć patriotycznych i budowania poczucia więzi.

Uroczystym śpiewem „Mazurka Dąbrowskiego” my, uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy ZSG, uczciliśmy 103. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. 11 listopada 1918 r. Państwo Polskie narodziło się na nowo. Po rozbiorach i 123 latach niewoli Polska powróciła na mapę świata i mogła się odbudowywać i rozwijać.

Wspólne odśpiewanie Hymnu Narodowego było wyrazem naszej wspólnoty i miłości do Ojczyzny oraz doskonałą lekcją patriotyzmu.

 

Sens filmowySłowo varia pochodzi z języka łacińskiego, posiada wiele znaczeń. Na nasze potrzeby będzie oznaczało różnorodne przemyślenia oraz zbiór refleksji po obejrzanym filmie.

Najpierw krótki kontekst historyczny. Akcja filmu to rok 1983, a zatem oficjalnie trwa stan wojenny w Polsce. Jest maj, uczniowie w całym kraju zdają egzaminy maturalne. Jeden z nich,  absolwent warszawskiego liceum Grzegorz Przemyk, jest po pisemnych egzaminach z języka polskiego i historii. Idzie na Plac Zamkowy, by przed egzaminami ustnymi  spotkać się z kolegami.

I w tym momencie zaczyna się nasz trwający prawie trzy godziny film. Jest to trudna dla współczesnego widza opowieść o tragicznej śmierci młodego chłopaka i jej następstwach. Opowieść o jego matce-poetce oraz działaczce „Solidarności” Barbarze Sadowskiej. Jednak pierwszoplanową postacią jest Cezary F. przyjaciel chłopaka, świadek jego katowania na komisariacie milicji. Nasz bohater ma być częścią ogromnej manipulacji i przeinaczania prawdy przez komunistyczne władze. W tym momencie,  by spróbować pokazać czym był komunizm, któremu próbuje przeciwstawić się Cezary F. posłużę się cytatem z książki „ Struktura kłamstwa” Piotra Wierzbickiego: „Kłamstwa nie chodzą w pojedynkę. Kłamstwa chodzą parami. Stadami uporządkowanymi. Kłamstwa układają się w system”.

I o tym tak naprawdę według mnie jest ten film.

Przed nami na lekcjach języka polskiego i historii  wspólna varia. W tym miejscu, chcę napisać, że podobała się nam,  nauczycielom postawa naszych uczniów z klas trzecich i czwartych z którymi wspólnie oglądaliśmy film – to skupienie, uwaga i ..cisza.

autor: Monika Stempień

Plansza „Bierzemy udział w akcji Żonkile”

W ramach edukacji patriotycznej i realizowania licznych projektów varsavianistycznych wyruszyliśmy  na spacer, którego tematem było uczestnictwo w akcji "Żonkil", zorganizowanej przez Muzeum Polin. Włączyliśmy  się do akcji Żonkile, upamiętniającej powstanie w getcie warszawskim poprzez realizację scenariuszy lekcyjnych, uczestnictwo w webinarium oraz wykorzystaniu specjalnej oferty zawierającej pakiet nowych, atrakcyjnych materiałów edukacyjnych – karty pracy oraz scenariusze zajęć. Braliśmy udział w wyjątkowych premierach filmowych i literackich na kanale YouTube oraz na Facebooku Centrum Edukacyjnego Muzeum POLIN. Dodatkowo, spotkaliśmy się przed warszawskim muralem upamiętniającym to wydarzenie.