Wiosenne fascynacje zapachem bzów w Warszawie czyli neoromantyczny zapał neo-Filomatów

W sadzie, na brzegu niegdyś zarosłym pokrzywą,
Był maleńki ogródek ścieżkami porznięty,
Pełen bukietów trawy... (A. Mickiewicz)



W ramach projektu WIE „Kiedy znów zakwitną białe bzy” uczniowie odbyli cykl wiosennych wycieczek tematycznych o charakterze rekreacyjno-edukacyjnym. Zwiedzano parki i ogrody warszawskie, tropiono tajemnice rekreacyjnych nawyków warszawiaków, a także ich ogrodowe fascynacje, które miały zamienić miasto w przestrzeń bliską naturze. W ten sposób uczniowie odkryli genezę architektury krajobrazu, terenów zielonych stolicy, zwiedzili arkady Kubickiego, Gardenarium Królewskie,  a także dostrzegli podobieństwa pomiędzy miniaturowymi ogródkami kawiarnianymi, a średniowiecznymi wirydarzami.
Jedna z wycieczek zaprowadziła uczniów do Muzeum Literatury, w którym odbył się wykład projektowy na temat tradycji preromantycznych w filomackiej działalności i twórczości wieszcza. Dwieście lat temu Adam Mickiewicz wraz przyjaciółmi studentami Uniwersytetu Wileńskiego założył Towarzystwo Filomatów. Młodość, pasja i potrzeba działania Filomatów przybliżyły uczestnikom atmosferę tradycji I poł. XIX w. oraz ujawniły fascynacje młodego Mickiewicza.
Po wystawie nastąpiła druga część projektowa - poszukiwanie romantycznych klimatów ogrodowych na Starówce.  Aktywne zwiedzanie, połączone z ruchem i zabawą na powietrzu czy wspólnym posiłkiem wpisało się w tradycję wiosennych dni, kiedy kwitły i kwitną bzy…

Odsłony: 123


W ramach realizowanego projektu WIE klasa II c wybrała się na wycieczkę śladami dawnych, warszawskich fascynacji stołecznych, których celem było zgłębienie tajemnic i możliwości rekreacyjnych Warszawy.
Warszawiacy zawsze lubili ogrody. Od średniowiecza do współczesności były istotnym elementem kultury ludycznej oraz życia towarzyskiego.
Tym razem grupa projektowa wyruszyła do obiektu stołecznego, jakim są "Koszyki".
Koszyki to najpopularniejsze miejsce spotkań oraz wyśmienite, różnorodne jedzenie –  to kwintesencja Hali Koszyki, która w czerwcu ukazała się gościom w nowej odsłonie - koszykowe doznania kulinarne można przeżywać także pod gołym niebem!
W Koszykach niedawno wystartował sezon ogródkowy. Ogród miejski Koszyki, podobny do dawnych wirydarzy, stał się miejscem rekreacji i biesiad kulturowych. Aż siedem koszykowych restauracji świętowało otwarcie swoich dodatkowych przestrzeni na świeżym powietrzu, wśród zieleni, muzyki i wystaw kulturowych. Przestrzenie ogródkowe, poza tradycyjną rolą restauracyjną, stały się miejscem wyjątkowych letnich wydarzeń. Te z kolei w dużej mierze będą odbywały się również we wnętrzach Hali Koszyki, która niezmiennie oferuje wyśmienitą i różnorodną kuchnię z całego świata, nowości wydawnicze, i wystawy. W Hali  można odpocząć od upałów, zjeść przepyszne lody, napić się schłodzonej lemoniady czy też prosecco. Fani wydarzeń muzycznych i artystycznych także znajdą coś dla siebie – w zabytkowych przestrzeniach Hali będzie można posłuchać muzyki w przeróżnych aranżacjach, a w weekendy – w wersji na żywo! Nie zabraknie także unikalnych wydarzeń kulinarnych, czytelniczych, targów mody i designu i okazji do spotkań ze sztuką! Tak właśnie było kiedyś w warszawie, kiedy zakwitały białe bzy.
Uczestnicy wycieczki zwiedzili Halę, Werandę, księgarnię, oraz brali udział w „lekcji na żywo” w trakcie artystycznej i graficznej wystawy RE BORN.

Odsłony: 125
W ramach projektu edukacyjnego Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych „Kiedy znów zakwitną białe bzy…czyli literackie historie i tajemnice ogrodów i parków warszawskich” - cykl warsztatów oraz wycieczek miejskich dla uczniów technikum gastronomiczno-hotelarskiego odbyła się kolejna, tematyczna wycieczka, tym razem do Muzeum Narodowego.
Uczniowie uczestniczyli w lekcji muzealnej oraz w specjalnym wykładzie dotyczącym malarstwa przełomu XVIII/XIX wieku.
Tworzeniu projektu Galerii Sztuki XIX Wieku, która zastąpiła dawną Galerię Sztuki Polskiej, towarzyszyła refleksja nad duchową wspólnotą sztuki europejskiej. Obecna aranżacja ekspozycji, uwzględniająca również wybrane dzieła powstałe u schyłku XVIII wieku, pozwoliła przybliżyć zwiedzającym genezę zjawiska niebywałego rozkwitu malarstwa i rzeźby w następnym stuleciu, ukazać ikonograficzne i stylistyczne źródła dziewiętnastowiecznej sztuki, a także podkreślić ciągłość artystycznej tradycji.  
Uczniowie odkrywali literackie historie malarzy, przenosili się w świat pejzaży, ogrodów, parków i terenów rekreacyjnych, odnajdując w płótnach nie tylko kunszt malarski, lecz także kawałek własnego świata, własnej wrażliwości i marzeń o świecie.
Trzonem Galerii, prezentującej w kolejnych salach najważniejsze kierunki i tendencje kształtujące oblicze sztuki w XIX wieku, jest twórczość malarzy i rzeźbiarzy polskich, którą przedstawiono w kontekście wybranych prac reprezentantów innych narodowości.

Konfrontacja dzieł twórców z różnych krajów Europy pozwala pokazać wspólnotę ich dążeń artystycznych, wewnętrzny imperatyw odwoływania się do tych samych, uniwersalnych idei lub symboli, podobieństwo prowadzonych niezależnie eksperymentów warsztatowych. Uwypukla zarówno te cechy, które decydowały o europejskim uniwersalizmie, jak i o narodowej odrębności ich osiągnięć twórczych. Zaprojektowana w ten sposób ekspozycja tworzy okazję do zrewidowania zakorzenionej w historii sztuki tezy o utrzymującym się także w XIX wieku prowincjonalizmie polskiego malarstwa i rzeźby, ich naśladowczej wtórności wobec dzieł powstających w najważniejszych ośrodkach artystycznych.  
Układ ekspozycji poszczególnych sal i gabinetów pozwolił uczniom uchwycić wzajemne relacje pomiędzy obrazami czy rzeźbami powstałymi w analogicznym czasie w rozmaitych krajach Europy lub w wielonarodowościowych grupach artystycznych.
Spacer salami Muzeum narodowego był potwierdzeniem oświeceniowej „tezy”, że cały świat to ogród…dlatego - uprawiajmy swój ogródek!

Odsłony: 138

W ramach realizacji projektu „Kiedy znów zakwitną białe bzy”, pewnego majowego popołudnia uczniowie ZSG zdecydowali się na krótki spacer z Synagogi Nożyków na Plac Bankowy najpiękniejszą trasą, jaką był spacer przez park. Przed ich oczami rozpostarły się wielobarwne klomby kwiatów, nienagannie przystrzyżone trawniki i żywopłoty, galerie rzeźb, a do uszu dobiegły dźwięki wesołych pogawędek, wody pluskającej w fontannie i okrzyki ciżby biegającej wokoło bez celu.

Zapraszamy do zapoznania się z relacją , w której retrospekcja przeplata się z sentymentalną analizą tekstu literackiego oraz do zapoznania się z tekstem Kuby Pałaszewskiego z I d.

Gdzie kwitnie kwiat - musi być wiosna, a gdzie jest wiosna - wszystko wkrótce rozkwitnie - Friedrich Ruckert
Gdy kwitły pierwsze kwiaty, rozkwitało również życie w polskim społeczeństwie. Ludność polska w tym czasie prowadziła życie pełne rozrywki, kultury i racjonalizmu, a wszystko to w zgodzie z naturą.Warszawa w czasie oświecenia była główną ostoją zabaw i wiedzy w Polsce, szczególnie wiosną. Miasto, które powoli wracało do życia po srogiej zimie, cieszyło oko pięknymi parkami i ogrodami. Tam, oprócz gier i zabaw, czytano wiersze i poezje na łonie natury. Bywały również kontynuowane przez nas "śniadania na trawie". ale nawet podczas śniadań, pominięte być nie mogły rozwinięte w tym czasie artykuły publicystyczne i prasowe. Otwarta przy ogrodzie saskim w 1748r. operalnia, cieszyła się wielkim rozgłosem w społeczeństwie, była więc oblegana przez łaknących kultury Polaków. Podsumowując, wiosna w oświeceniu sprzyjała rozwojowi filozofii, literatury i sztuki, a przede wszystkim na główny cel obrała powrót do natury, która jest dzika i nieokiełznana, ale za to  jakże piękna.

Odsłony: 153
Uczniowie klasy I c Technikum Gastronomiczno-Hotelarskiego  postanowili połączyć nauczanie zawodowe z realizacją treści projektowych „Kiedy znów zakwitną białe bzy” kilkoma pomysłami, które zaowocowały wspólnym śniadaniem literackim w sali 205. Śniadanie odbyło się 22 maja 2017 r.
W poniedziałek rano uczniowie klasy 1 c wystąpili w roli animatorów rekreacyjnych oświecenia i zadbali o estetykę oraz walory smakowe śniadania, które miało być przyjazne naturze. Uczniowie nakryli stół, dbając o funkcjonalność i higienę oraz wykorzystując motyw wiosenny typowy dla śniadań w altanach ogrodowych oświecenia. Celem mini-projektu na lekcji wiedzy o kulturze było przybliżenie kultury stanisławowskiej oraz wykorzystanie twórczej inwencji uczniów.
Dodatkowym elementem spotkania ogrodowego była edukacja ekologiczna związana ze Światowym Dniem Zwierząt.  Zwierzęta były w oświeceniu istotnym elementem kultury sentymentalnej. Ważne są również dzisiaj i traktowane w sposób empatyczny, stają się członkami rodziny, zupełnie jak na dworach oświeceniowych. W trakcie pogadanki wykorzystano materiały dostarczone przez Fundację VIVA ( informacje na temat diety roślinnej)  i TPW ( informacje o konkursach dot. zieleni ogrodowej) . Światopogląd epoki oświecenia odzwierciedla się właśnie w sztuce ogrodniczej. Pojawiają się dwa typy ogrodów – francuskie i angielskie. Ogród traktowany jest jako metafora universum. Ogrody w stylu francuskim są symetryczne, geometryczne, oddające pełnię, ład, harmonię, porządek. Ogrody angielskie mają pejzażowy charakter, naśladują stan naturalny, są w sposób zaplanowany nieco chaotyczne, zawierają jednak elementy przestrzenne, takie jak budowle, pawilony, grobowce, fontanny, strumienie i kaskady.
Odsłony: 200

KIEDY ZNÓW ZAKWITNĄ BIAŁE BZY...

Dnia 20.05.2017 r. (sobota) uczniowie klasy IIcT (wych. Ewa Bielak) udali się na otwarcie drugiego sezonu Ogrodu Powszechnego.

Wydarzenie rozpoczęło się o godzinie 12:00 przy ul. Zamoyskiego 20. nieopodal Teatru Powszechnego. Na festiwalu mieliśmy okazję posadzić samodzielnie rośliny, spróbować różnych, letnich napojów, które były zdrowe, bez konserwantów, naturalne.

Mieliśmy również możliwość zakupu dań, które zostały stworzone na podstawie receptur ułożonych przez Martę Dymek. O godzinie 12:15 rozpoczęło się spotkanie z Martą Dymek-autorką książki o kuchni roślinnej "Jadłonomia" oraz nowej książki pt. "Nowa Jadłonomia". Podczas wywiadu mogliśmy się dowiedzieć, co można znaleźć w nowej książce. Dodatkowo mogliśmy posłuchać na temat stereotypów dotyczących wegetarian/wegan, ich sposobu odżywiania. Dieta wegetariańska jest korzystna dla zdrowia, gdy stosuje się ją rozważnie. Racjonalnie ułożona zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chorób cywilizacyjnych. Zwolennicy wegetarianizmu przekonują, że zawarte w mięsie wszystkie składniki odżywcze z powodzeniem można pozyskać z produktów roślinnych. To prawda. Racjonalnie ułożona dieta roślinna nie tylko nie powoduje uszczerbku na zdrowiu, ale również zmniejsza ryzyko wielu chorób cywilizacyjnych. Jaka powinna być dieta wegetariańska, żeby czerpać z niej same korzyści,a także przyjemność...o tym była mowa w ogrodzie warszawskim...I zakwitły bzy...

Odsłony: 215

W trakcie trwania Światowego Tygodnia Weganizmu, uczniowie, zaangażowani w projekt, postanowili wykorzystać wiedzę nabytą dzięki współpracy z FUNDACJĄ VIVA i przygotować zdrowe, niebanalne potrawy do lekcji projektowej "Śniadanie w altanie" i "Śniadanie na trawie". Klasa I d pod kierunkiem pani Ewy Bielak, po fachowych konsultacjach z nauczycielami zawodu, przygotowała empatyczny pokaz umiejętności zawodowo-kulturowych. Każda kanapka lub przekąska została opatrzona tytułem i przypisana do znanych bohaterów literackich. Dodatkowo, uczniowie promowali hasło "Chroń Ziemię swoją dietą" i wymieniali doświadczenia na temat zdrowego żywienia. Bez względu na przyzwyczajenia, nawyki i wychowanie, wszyscy doszli do jednego wniosku: jedzenie ma być lekarstwem, a nie trucizną. W związku z tym należy sięgać po produkty jak najmniej przetworzone i wiedzieć, skąd pochodzą potrawy na naszym stole...Oby to jedzenie było jak najbliższe naturze. W trakcie lekcji wykorzystano materiały merytoryczne przekazane przez Fundacje VIVA.

Założenia wege

Przykładowe dania

Odsłony: 142

 „Kiedy znów zakwitną białe bzy… czyli literackie historie oraz tajemnice ogrodów i parków warszawskich"

W dniu 16 marca w naszej szkole odbyły się drugie zajęcia projektowe Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych. Ewa Bielak i Iwona Namysław po raz kolejny zrealizowały ścieżkę międzyprzedmiotową, która stanowi innowacyjne działanie, polegające na połączeniu profilu zawodowego szkoły z kształceniem literackim pod hasłem projektowym, powiązanym z Rokiem Czytelnictwa w szkołach polskich.

Celem projektu jest zapoczątkowanie wszechstronnego, interdyscyplinarnego zbadania tradycji rekreacyjno-twórczej Warszawy pozostałej po przedwojennej kulturze miejskiej.Projekt został zrealizowany przy ogromnym wsparciu pani Anety Czarnoty, która zorganizowała zaplecze formalne w postaci produktów kulinarnych - dzięki porozumieniu szkoły z firmą Selgros. Część niezbędnych materiałów została również zagwarantowana przez Fundację VIVA. Uczniowie klasy II c mogli zaprezentować swe umiejętności zawodowe, a także osobowe, bowiem prezentacja "potraw śniadaniowych Rzeckiego" odbyła się w sali polonistycznej, podczas wirtualnego "Spaceru warszawskiego" śladami bohaterów "Lalki". Gościem honorowym uczniów ZSG była dyrektor naczelna ZSG - Marzena Cieślak. Serdecznie dziękujemy za wsparcie i pomoc w organizacji eventu!

Odsłony: 1137

  Osiągnięcia Szkoły

Certyfikat Varsavianistyczna Szkoła

  Certyfikat Szkoła Bez Przemocy

 

 

 

 

 

 

 

  ZSG Liderem Varsavianistycznej Szkoły