Główne działania określone w Koncepcji Pracy ZSG przyczyniają się do rozwoju kompetencji kluczowych.
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek. /Albert Einstein/
Każdy obywatel Europy, powinien posiąść 8 kompetencji kluczowych niezbędnych do samorealizacji i rozwoju osobistego,
do bycia aktywnym obywatelem, do pełnej integracji społecznej i do zatrudnienia (zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 18 grudnia 2006 r.) :
- Porozumiewanie się w języku ojczystym.
- Porozumiewanie się w językach obcych.
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne.
- Kompetencje informatyczne.
- Umiejętność uczenia się.
- Kompetencje społeczne i obywatelskie.
- Inicjatywność i przedsiębiorczość.
- Świadomość i ekspresja kulturalna.