Projekt CEVA
Powrót do Warszawy czyli Stolica w czasie okupacji
- Szczegóły
W ramach działań CEVA przygotowujemy konferencje varsavianistyczno-historyczne, współpracując z mediami kultury w Polsce. Dziś prezentujemy Wam spacer po Warszawie w czasie okupacji.
To był piękny wieczór….
25 listopada miłośnicy odkrywania historii Warszawy spotkali się na konferencji vasavianistycznej. Z powodu szalejącej w Polsce pandemii odbyła się ona online. Data spotkania była nieprzypadkowa…. 25 listopada, bowiem przypada święto kolejarzy i tramwajarzy oraz imieniny Erazma – patrona osiedla „Erazma”. Temat konferencji brzmiał: „Powroty do Warszawy czyli Stolica w czasie okupacji”.
Organizatorami spotkania był tarchomiński oddział TPW we współpracy z Centrum Edukacji Varsavianistycznej w ZSG im. prof. E. Pijanowskiego, Rada Osiedla ERAZMA, ZSG im. prof. E. Pijanowskiego. Prelegentami byli Krzysztof Gutowski historyk i pracownik Muzeum oraz pani Monika Stempień – nauczyciel z ZSG.
Spotkanie otworzyły i prowadziły panie: Magdalena Kubiak i Ewa Skrońc-Bielak. Następnie głos zabrał pan Krzysztof Gutowski. Opowiedział on o nieistniejącej już Kolei Jabłonowskiej, którą nazywano koleją karczewską. Była to wąskotorowa kolej dojazdowa na trasie z Jabłonny przez Warszawę do Karczewa i Starej Miłosny. Podobnie jak inne kolejki wąskotorowe, przez mieszkańców Warszawy była zwyczajowo nazywana „ciuchcią“. Pierwszy pomysł stworzenia kolei pojawił się pod koniec XIX wieku. W 1896 roku podanie o pozwolenie na budowę takiej linii z Jabłonny do centrum Pragi złożyli przedsiębiorcy z Ludwikiem Spiessem i Krzysztofem Kiersnowskim na czele. Początkowo linia miała biec wzdłuż Jagiellońskiej i Targowej na Grochów. Jednak ze względu na bezpieczeństwo, linię przez Pragę zaplanowano wzdłuż nabrzeża Wisły. W lutym 1897 roku zawiązano spółkę udziałową budowy kolei Jabłonna–Wawer, która uzyskała koncesję na budowę linii o napędzie parowym i rozstawie szyn 800 milimetrów. 10 grudnia 1900 roku uruchomiono pierwszy odcinek linii z Jabłonny do głównej stacji miejskiej Warszawa Most, położonej przy Moście Kierbedzia. Już 4 stycznia 1901 roku linię przedłużono do Wawra. Wówczas na trasie znajdowały się następujące przystanki: Jabłonna II, Jabłonna I, Buchnik, Buków, Dąbrówka Grzybowska, Henryków, Srebrna Góra, Żerań, Pelcowizna, Śliwice, Rogatka Petersburska, Warszawa Most, Rogatka Moskiewska, Grochów oraz Wawer. Główna lokomotywownia znajdowała się na Grochowie, w rejonie dzisiejszego ronda Wiatraczna. W 1902 uruchomiono nowy przystanek Piekiełko, a w 1903 uruchomiono bocznicę z Henrykowa wzdłuż ulicy Klasyków do Płud.
Zaproszenie na Konferencję Varsavianistyczną
- Szczegóły
Serdecznie zapraszamy na konferencję. Poniżej wszystkie szczegóły wydarzenia.
XVIII Obiad Czwartkowy
- Szczegóły
W ramach projektu Centrum Edukacji Varsavianistyczno-Artystycznej w naszej szkole od 18 lat są organizowane biesiady kulturowe, nawiązujące tradycją do spotkań Stanisława Augusta Poniatowskiego z najwybitniejszymi osobowościami świata kultury i sztuki oświeconej Warszawy. W naszej szkole co roku odbywały się uroczyste sesje kulturowo-historyczne, utrzymane w twórczym klimacie literackiej biesiady stanisławowskiej zwanej „Obiadem czwartkowym”, w trakcie którego były odkrywane kolejne kulturowe „tajemnice” Warszawy. W tym roku mamy zaszczyt wyprawić uroczystą XVIII Sesję czwartkową, czyli uczcić urodziny naszej inicjatywy dzięki powołaniu Ambasadora Smaku, jakim stał się Absolwent naszej szkoły - Łukasz Kalinowski.