Warszawa, ponad wszelką wątpliwość, jest miastem wielokulturowym. Wybraliśmy się na spacer w okolicach naszej szkoły, by sprawdzić, jakie historyczne ślady wielokulturowości możemy odkryć. Naszym przewodnikiem była pani Agnieszka – edukatorka z Muzeum Warszawy.

Na ul. Marszałkowskiej 60 widzieliśmy tablicę upamiętniającą Pereca i Samuela Willenbergów. Perec, ceniony malarz fresków synagogalnych, stworzył w piwnicy, w której chroniła się ludność cywilna, symboliczny fresk – twarz Chrystusa Miłosiernego. Było to 11 września 1944 roku podczas jednego z bombardowań. Mieszkańcy kamienicy wierzyli, że ten właśnie wizerunek uchronił ich od śmierci. Fresk zachował się do dziś. Kopię można zobaczyć w Muzeum Powstania Warszawskiego. Odwiedziliśmy Doliną Szwajcarską, dawny warszawski ogród wypoczynkowo-rozrywkowy, niegdyś zabudowany pawilonami kawiarnianymi w stylu szwajcarskiej architektury góralskiej. Widzieliśmy pomnik Henryka Sławika i Józefa Antalla, którzy podczas II wojny światowej wspólnie uratowali co najmniej 5 tys. polskich Żydów. O Sławiku mówi się „śląski Schindler”, Antalla nazywano „Ojczulkiem Polaków”. Obaj są uznawani za bohaterów trzech narodów - polskiego, węgierskiego i żydowskiego, ale przez wiele lat ich dokonania były zapomniane.

Następnym etapem spaceru był Park Ujazdowski, zaprojektowany w stylu angielskim, ulica Matejki, przy której dowiedzieliśmy się, że malarz był synem czeskiego emigranta, Franciszka Matejki, i szlachcianki ze spolonizowanej, niemieckiej rodziny, Joanny Rossberg, lecz wychował się w duchu polskich, patriotycznych ideałów, które znalazły silne odzwierciedlenie w jego twórczości. Od najmłodszych lat zdradzał talent artystyczny i pasjonował się dziejami Polski. Był też Pomnik Węgierskich Honwedów, budynek YMCA, w którym niegdyś mieszkała Leopold Tyrmand i Rondo de Gaule’a. Wszystkie etapy były osnute wspaniałą opowieścią pani Agnieszki za co serdecznie dziękujemy.

Serdecznie dziękuję klasie 1d😊

 

 

 

W naszej Szkole częstujemy nie tylko wyśmienitym jedzeniem, ale także dobrym słowem

Przystępujemy do realizacji projektu „Poczęstuj się… dobrym słowem”, w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych.

Pierwszym naszym działaniem jest kampania społeczna w środowisku szkolnym. Chcemy pokazać, że słowa mogą być twórcze, budować postawy i relacje, nieść empatię oraz życzliwość, ale również mogą niszczyć, ośmieszać i dyskryminować. Tylko od nas zależy jak ich użyjemy. W tym sensie my sami stwarzamy świat w którym żyjemy.  W ramach tego działania odbędą się warsztaty twórczego pisania. Uczniowie, pod opieką nauczyciela, będą tworzyć zwięzłe komunikaty ilustrujące moc słowa. Następnie zostaną one wydrukowane na plakatach   oraz wyeksponowane w przestrzeni szkolnej.

Tej wiosny kwitną nam pomysły!

Więcej informacji na temat projektu „Poczęstuj się… dobrym słowem”

Realizując założenia projektu „Słodka Eko-WIEdza” dofinansowanego przez m.st. Warszawę w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych na rok 2022 r. Uczniowie Zespołu Szkół Gastronomicznych im. prof. E. Pijanowskiego uczestniczyli w warsztatach kulinarnych zorganizowanych w Centrum Kulinarnym Develey. Uczniowie samodzielnie przygotowywali różne zestawy obiadowe na bazie surowców sezonowych. Utrudnieniem w przyrządzaniu dań było ograniczenie stosowania soli i cukru. Brak tych składników smakowych był rekompensowany dodatkiem naturalnych produktów, które w naturalny sposób wypełniały bukiet smakowy dania.

 

 

 

Projekt edukacyjny „Słodka Eko-WIEdza” finansowany w ramach XVII edycji programu „Warszawskie Inicjatywy Edukacyjne” na rok 2022 został zakończony. Autorem i koordynatorem tego projektu jest pani Dorota Zaręba. W dniu 8 grudnia odbyło się uroczyste wręczenie podziękowań dla Pani Dyrektor Marzeny Cieślak i kadry pedagogicznej oraz administracyjnej zaangażowanej w pomoc przy realizacji projektu „Słodka Eko-WIEdza”. W projekcie uczestniczyli uczniowie klas 2a i 2e. Wszyscy uczniowie realizujący projekt  „Słodka Eko-WIEdza” otrzymali dyplomy gratulacyjne i drobne upominki. Spośród uczestników projektu wyróżniono 12 Uczniów, którzy na poszczególnych etapach realizacji projektu otrzymali największą liczbę punktów.

W czasie realizacji zadań projektowych uczniowie uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych Instytutu Nauk o Żywności, zajęciach warsztatowo-pokazowych zakładu przetwórstwa spożywczego Bakoma, warsztatach kulinarnych Centrum Kulinarnego Develey oraz podjęli próbę stworzenia autorskiej receptury napoju o niskiej zawartości cukru.

Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży. Czekamy na następne pyszne i smaczne tematy.

 

 

 

W czasie realizacji działań projektu „Słodka Eko-WIEdza” dofinansowanego przez m.st. Warszawę w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych na rok 2022 r. Uczniowie Zespołu Szkół Gastronomicznych im. prof. E. Pijanowskiego mieli przyjemność zwiedzania linii technologicznych produkcji napojów fermentowanych w zakładzie Bakoma. Poznali niezbędne operacje technologiczne do wytworzenia mlecznych napojów smakowych jak również wegańskich napojów fermentowanych, deserów mlecznych i deserów wegańskich. W programie wycieczki była również zaplanowana degustacja produktów gotowych Bakomy, połączona z analizą składu wyrobów. Każdy uczestnik wycieczki na pożegnanie został obdarowany pakietem produktów Bakomy.

 

 

 

Od kilku miesięcy uczniowie Zespołu Szkół Gastronomicznych im. prof. E. Pijanowskiego mogli realizować założenia projektowe dofinansowane przez m.st. Warszawę w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych na rok 2022 r.  Dofinansowanie dotyczyło działań związanych z realizacją projektu „Słodka Eko-WIEdza”.  Zgodnie z planowanymi działaniami Uczniowie uczestniczyli w zajęciach warsztatowo-laboratoryjnych w Zakładzie Technologii Owoców i Warzyw i w Zakładzie Technologii Mleka Instytutu Nauk o Żywności SGGW w Warszawie.  Na zajęciach Uczniowie mogli poznać znaczenie technologiczne dodatków wykorzystywanych do produkcji napojów min. barwniki, stabilizatory, słodziki i aromaty. Ponadto mieli możliwości wykonania mlecznych produktów fermentowanych smakowych z dodatkiem i bez dodatku cukru i dokonali porównawczej oceny organoleptycznej tych produktów. Dodatkowo Uczniowie wykonali oceny mikroskopowej cech morfologicznych komórek bakterii fermentacji mlekowej z gatunku  Lactobacillus rhamnosus… a także znaleziska laboratoryjnego z gatunku Musca domestica.